Loading...

Yinyoga

/Yinyoga
Yinyoga 2017-06-28T07:03:10+00:00
Yin Yoga Conscious Living Christine Morel

Yinyoga är en blandning av yoga, mindfulness och kinesisk medicin. I yinyogan utför man enkla övningar och stannar i dem under en längre tid samtidigt som man slappnar av och vilar i nuet. Yinyogan mjukar vi upp både kroppen och sinnet. Man fokuserar på nuet och blir uppmärksam på att känna kroppens förnimmelser.

Ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi undviker att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av i ställningarna och gör en passiv stretch. På så sätt kommer vi djupare i positionerna än i andra yogaformer. Vi fokuserar på yindelarna i kroppen såsom skelett, bindväv, fascia, ligament, inre organ och de så kallade meridianerna.

Istället för att med nålar stimulera de olika meridianerna i kroppen placeras kroppen i olika relativt lätta ställningar under en längre tid. På så sätt stimuleras meridianerna som vid akupunktur och med liknande effekt.

Yinyoga är ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Yinyoga passar alla människor men passar särskilt bra om man känner sig stel. Den har visat sig hjälpa vid ryggvärk, knä- och nackproblem. Om lever ett stressigt liv är yinyogan utmärkt. Yinyogan fyller hela dig med livsenergi, så kallad qi eller prana och lugnar ditt sinne.

Meditation

Varje yogapass avslutas med meditation. Genom att fokusera på andningen blir vi närvarande i nuet och vi försöker inte uppnå något. Vi tvingar inte sinnet att uppnå ett tillstånd utan tankar eftersom det är sinnets natur att vilja tänka. Vi låter tankar och känslor komma och gå och när vi är medvetna om att vi inte fokuserar på andningen går vi bara mjukt och lätt tillbaka till andningen.
På så sätt blir meditationen utan ansträngning och minskar stress och prestation. Vi tillåts att vara precis som vi är och kan härigenom uppnå tillstånd av avslappning, stillhet och närvaro.